El papel de los doctorados y posdoctorados en la formación de científicos

Wednesday, 2 November 2016 - 12:00
Dr. Alejandro Canales Sánchez; Dra. Mery Hamui Sutton
UNAM y UAM (México)

Se presentará un avance parcial sobre los procesos de formación de científicos, en donde se analizan los cambios en los estudios de posgrado en el sistema educativo nacional y particularmente se enfocarán las condiciones personales para realizar posdoctorados en jóvenes científicos mexicanos en tres diferentes campos de conocimiento. Es un estudio que toma como fuente de información datos estadísticos y entrevistas semiestructuradas aplicadas a jóvenes investigadores en la etapa temprana de sus carreras (Early Career Researchers).

Academic-policymaker engagement: Capability and motivation factors

Thursday, 20 October 2016 - 12:00
Dr. Andrew James, Director for Engagement at MIoIR
Manchester Institute of Innovation Research, Manchester Business School

Scientific authorship of literary fiction and knowledge transfer

Tuesday, 18 October 2016 - 12:00
Joaquín M. Azagra-Caro (Ponente) |Nicolas Robinson-García and Anabel Fernández-Mesa
INGENIO (CSIC-UPV)

Some scientists write literary fiction books in their spare time. If these books contain scientific knowledge, literary fiction becomes a mechanism of knowledge transfer. When this is the case, in the framework of the distinction of formal versus informal knowledge transfer, we conceptualise literary fiction as spare-time formal knowledge transfer. We model scientific authorship of literary fiction as a function of geographical co-location between editors and authors, and knowledge transfer as a function of the type of scientist (academic or non-academic).

Suyusama meets development : como se vinculan las cosmovisiones indígenas con el enfoque de desarrollo territorial en los discursos de actores sociales

Thursday, 29 September 2016 - 12:00
Sabine Heiss
Universidad Pablo de Olavide

En este seminario se invita a reflexionar sobre el potencial del diálogo de saberes como estrategia de innovación en el contexto universitario. Dicho diálogo se entiende como la superación de las fronteras establecidas entre el conocimiento científico que goza de “validez” y el conocimiento “ilegítimo”. Con ese fin se presentarán resultados de mi tesis doctoral sobre la interrelación entre el discurso y las desigualdades sociales. El estudio permitió dilucidar en qué medida se refleja un lenguaje crítico común de descolonización en los discursos de actores de ONGD colombianas.

Scientific and Social Impacts, Two Sides of the Same Excellence Coin for Individual Researcher Assessment?

Thursday, 26 May 2016 - 12:00
Pablo D’Este, Irene Ramos-Vielba, Richard Woolley
INGENIO (CSIC-UPV)

Excellence policies in science are becoming increasingly widespread for research quality assessment in a context of growing public accountability of broader social, cultural, environmental or economic returns to society of publicly funded research. Existing approaches to research quality assessment, however, insufficiently acknowledge the heterogeneity of individual scientists’ profiles which make scientific research conducive to major contributions for society through many different pathways, involving a wide diversity of actors, outputs, and long-term impacts.

Investigación-Acción con Video Participativo. Reflexiones desde la literatura sobre Investigación Acción Participativa y el enfoque de capacidades para el desarrollo humano

Monday, 9 May 2016 - 12:00
Alejandra Boni Aristizabal
INGENIO (CSIC-UPV)

En este seminario se quieren explorar las aportaciones que el enfoque de las capacidades para el desarrollo humano en diálogo con la literatura de Investigación Acción Participativa pueden realizar para el análisis de procesos de Video Participativo (VP).

El caso de estudio sobre el que se reflexionará es el la experiencia de VP realizada en el marco del proyecto Repensando el Cambio Climático. Alternativas de Innovación Social de Base para otro modelo de desarrollo.

Beyond the History of Academic Medicine: Medical Pluralism in Early Modern Spain

Thursday, 5 May 2016 - 12:00
María Luz López Terrada y Carolin Schmitz
INGENIO (CSIC-UPV)

Since many years historians of medicine have expressed a growing interest in the coexistence of different medical systems, a phenomenon quite familiar in present-day societies which gradually has been incorporated into the historical discourse. Most recent historiographical trends are pointing out that taking into account the pluralism of medicine is absolutely essential for a proper understanding of the strategies involved in health and illness during a particular historical period.

Global Innovation Networks: state of the art and the way ahead

Friday, 29 April 2016 - 12:00
Cristina Chaminade
Professor in Innovation studies, CIRCLE, Lund University

It is now commonly argued that the locus of innovation has shifted away from individual firms and their supply chains, towards territorial economies and the 'global innovation networks' (GINs) by which they are linked. Still, scholars have yet to agree on the defining characteristics of GINs and on what sets them apart from other well studied network types and configurations. This is an important limitation, because it translates into conceptual stretching that makes the drivers and implications of GINs more difficult for research to capture and understand.

How does governance shape research content? Two approaches waiting for integration

Thursday, 31 March 2016 - 12:00
Jochen Gläser
Technische Universität Berlin

With this review, we want to explore contributions by science policy studies and the sociology of science to our understanding of the impact of governance on research content. This is not a straightforward task because the two fields are usually considered as separate and moving apart rather than converging. Recent reviews of science policy studies or science policy and innovation studies see them as detached from the sociology of science (Martin 2012; Martin et al. 2012; Trousset 2014).

Participatory Action Research.

Wednesday, 9 March 2016 - 10:30
Dr. György Málovics
University of Szeged, Faculty of Economics, Research Centre.

Participatory Action Research (PAR) emphasizes participation and action. It aims at providing social change and empowering the people involved in the process. At the Research Centre of Faculty of Economics located in the University of Szeged, we are diverse group of five scholars who aim to bridge the gap between academia and practice by using PAR. In this presentation I will describe the projects that we are involved in as well as the theoretical foundations of those.

Bringing transparency to scientific publishing and to research ethics

Wednesday, 2 March 2016 - 12:00
Michele Garfinkel
European Molecular Biology Organization (EMBO)

Scientific publishing and the ways scientists use the scientific literature are changing rapidly. Obvious examples of this are the move away from print publication, and moves toward open access to text and data. But other changes in publishing are occurring as a result of the development of new ideas in science governance; in turn, some of these changes alter the way scientists and administrators look at governance.

Tecnología e innovación social en la Administración pública: co-creación de conocimiento

Thursday, 4 February 2016 - 12:00
J. C. Faus Mascarell (Ayto. Gandia) / F. Gallego García (Ayto. Picanya) / L. Pérez Sarrión (Ayto. Gandia)

Las Administraciones públicas son entidades intensivas en el manejo de información; un gran banco de pruebas. Y, a su vez, motor de cambio social. En el contexto de la Administración Electrónica, más allá de las normas y reglas formales, lo que cuenta es cómo se aplica la tecnología a la realidad cotidiana. Los profesionales públicos se esfuerzan en mejorar la eficacia, la eficiencia y la equidad de los servicios, convirtiendo su trabajo diario en un reto de innovación continua, sobretodo en un entorno extremadamente cambiante y en tiempos de crisis económica.

Bienestar y desempeño eficaz en las organizaciones

Thursday, 21 January 2016 - 12:00
José María Peiró
Universitat de València

Las organizaciones son formaciones sociales orientadas diseñadas para el logro eficaz y eficiente de su misión y los objetivos que se derivan de ellas.

Métodos alternativos para cuantificar el impacto de la investigación a través de la Web

Monday, 18 January 2016 - 12:00
Enrique Orduña-Malea
Universitat Politècnica de València

Durante décadas, la medición del impacto de los resultados de investigación (con fines evaluativos y de política científica principalmente) ha estado encorsetada a la utilización de ciertos indicadores bibliométricos extraídos básicamente del número de citas contabilizadas en las bibliografías de los materiales académicos publicados en ciertas revistas e indizados finalmente en ciertas bases de datos.