1. Imagen de aboni   Alejandra Boni Aristizabal Doctora en Derecho
    +34 963 877 007 ext: 78489

Doctora en Derecho por la U. de Valencia en el Programa de Derechos Humanos y Democracia y Catedrática del Departamento de Proyectos de Ingeniería de la U. Politécnica de Valencia. Vicedirectora del Instituto Ingenio (CSIC-UPV).

Ha sido investigadora invitada en el Institute of Development Studies en Sussex (2007), el Institute of Social Studies de la Haya (2009), Research Centre for Leadership in Action de la U. de Nueva York (2011), el Instituto Pensar de la U. Javieriana de Bogota (2011 y 2013), la U. de Free State de Sudáfrica (2013 y 2014) y la University College of London (2016-17). Special Lecture de la U. de Nottingham (2008-2012) y Honorary Professor de la University of the Free State en África del Sur.

Investigadora principal de diferentes proyectos de investigación (2005-2017) sobre educación para el desarrollo, cooperación internacional y desarrollo humano, innovación social de base y cambio climático,  financiados por el MCIIN, AECID, la UPV y la Secretaría de Estado de Universidades. Participante en distintos proyectos europeos: EDUWEL enmarcado en el programa Marie Curie (2010-2014), SOCIETY financiado por el 7 Programa Marco (2013-2015), Global Engineering financiado por Europe Aid (2013-2015),  Global Identity through Human Development (2014) y Students 4 Change. Social Entrepeneurship in Academia (2016-2019).

Coordinadora de la Red de la red CYTED (Programa Iberoamericano de Ciencia y Tecnología para el Desarrollo) Análisis multidimensional de las interacciones universidad-sociedad en Iberoamérica para el período 2018-2021 que aglutina a 13 instituciones iberoamericanas.

Las temáticas de interés principales son el desarrollo humano, la universidad, la educación para el desarrollo, los proyectos de cooperacion y el desarrollo, la cooperación internacional, la innovasion social desde la base, la investigacion acción y el cambio climático.

Entre sus publicaciones científicas recientes destacan:

Boni, Alejandra; Belda-Miquel, Sergio & Pellicer-Sifres, Victoria, Innovación transformadora. Propuestas desde la innovación social colectiva para el desarrollo humano.Recerca. Revista de Pensament i Anàlisi, 23, pp. 67-94.

Boris Lazzarini, Agustí Pérez-Foguet and Alejandra Boni, Key characteristics of academics promoting Sustainable Human Development within engineering studies, Journal of Cleaner Production, 2018, Volume 188, 1 July 2018, Pages 237-252

Victoria Pellicer-Sifres, Sergio Belda-Miquel, Iván Cuesta-Fernández and Alejandra Boni,  Learning, transformative action, and grassroots innovation: Insights from the Spanish energy cooperative Som Energia. Energy Research & Social Science, Volume 42, August 2018, Pages 100-111.

A. Boni, G. F. Millán Franco & M. A. Millán Franco, When Collectivity Makes a Difference: Theoretical and Empirical Insights from Urban and Rural Communities in Colombia, Journal of Human Development and Capabilities, 2017, DOI: 10.1080/19452829.2017.1412408

Boni, A. & Calabuig, C. Education for global citizenship at universities. Potentialities of formal and informal learning spaces to foster cosmopolitanism,  Journal of Studies in International Education, 2017, 21 (1), pp. 22-38 DOI: 10.1177/1028315315602926   

Hueso, Andrés; Boni, Alejandra; Fernández-Baldor, Álvaro, (2017) Embracing the complexity of policy processes in sanitation: insights from India, Development Policy Review 10.1111/dpr.12246 2017   

Victoria Pellicer-Sifres, Sergio Belda-Miquel, Aurora López-Fogués & Alejandra Boni Aristizábal, Grassroots Social Innovation for Human Development: An Analysis of Alternative Food Networks in the City of Valencia (Spain), Journal of Human Development and Capabilities, 2017, DOI http://dx.doi.org/10.1080/19452829.2016.1270916       

Belda-Miquel S, Boni Aristizábal, A. y M.F. Sañudo Pazos, Informal learning for citizenship building in shared struggles for rights:Cases of political solidarity between Colombian and Spanish organizations, Voluntas 2015. 10.1007/s11266-015-9598-7.

Boni, Alejandra, Leivas, Monique, De La Fuente, Teresa y Sergio Belda-Miquel, Grassroots innovation for human development. Exploring the potential of Participatory Video, International Journal of E-Politics Volume 7 • Issue 4 • October-December 2016 DOI: 10.4018/IJEP.2016100103.

 Boni, A. & G. Millán. Action-Research using Participatory Video. A learning experience in San Lorenzo, Castellón, Spain
(2016), Commons, Revista de Comunicación y Ciudadanía Digital, Vol. 5 N. 1 pp. 113-135.

Boni Aristizábal, A. & Calabuig-Tormo, C.Enhancing pro-public-good professionalism in technical studies, Higher Education 2016, 71, 6:791-804. 10.1007/s10734-015-9916-4

Belda S, A. Boni, Cuesta, I and J. Peris, Are Rights-Based Approaches helping (re)politicise development NGOs?.Exploring the Spanish case." 
International Development Planning Review, 38(2):135-157

 Alejandra Boni, Aurora Lopez-Fogues & Melanie Walker, Higher education and the post-2015 agenda: a contribution from the human development approach, Journal of Global Ethics, 12:1, 17-28; 2016
http://dx.doi.org/10.1080/17449626.2016.1148757

Lillo, P, Ferrer-Martí, L. Boni, A. and A. Fernandez-Baldor. Assessing management models for off-grid renewable energy electrification projects using the Human Development approach: case study in Peru Energy for Sustainable Development, Volume 25, April 2015, Pages 17–26 doi:10.1016/j.esd.2014.11.003

Alejandra Boni, Jordi Peris, Rosemary McGee, Míriam Acebillo-Baqué and Andrés Hueso. Exploring accountability discourses and practices in the Spanish aid system, Journal of International Development, Vol. 26, Issue 4, May 2014, 541-555      

Lacomba, J., Boni, A., Cloquell, A. y C. Soledad, Immigrant Associations and Co-development Policies. Among the Opportunities for Strengthening and the Risks of Cooptation in the Case of Valencia Region (Spain),Voluntas, septiembre 2014, http://link.springer.com/article/10.1007/s11266-014-9491-9

Sergio Belda y Alejandra Boni, Más allá del debate de la financiación. Aprendizajes de la cooperación no gubernamental para una visión política de la cooperación al desarrollo, Revista de Economía    Mundial 2014, 36, 25-47.

 A. Frediani, A. Boni and Des Gasper  "Approaching Development Projects from a Human Development and Capability Perspective", Journal of Human Development and Capabilities, 2014, 15:1, 1-

Boni, A. y Arias B. (2013), "People first. Rethinking educational policies in times of crisis using the capability approach", Scuola Democratica, 3, 797-816

Boni, A., Lopez, E. y Barahona, R. (2013), "Approaching quality of global education practices through action research. A non-governmental development organization–university collaborative experience", International Journal of Development Education and Global Learning 5(2) 31-46.

Boni, A.; Hoffmann Pinilla, A.; Sow, J., (2012) “Educando para la ciudadanía global. Una experiencia de investigación cooperativa entre docentes y profesionales de las ONGD”, Estudios sobre Educación, nº 23, pag. 63-81.

Lozano, J.F., Boni, A., Peris, J and Hueso, A. (2012) Competencies in Higher Education: A Critical Analysis from the Capabilities Approach, Journal of Philosophy of Education, 46, 1, 132–147.

Boni, A. and Gasper, D., (2012) Rethinking the quality of universities -- How can human development thinking contribute? Journal of Human Development and Capabilities, 13, 3.  

Belda, S., Boni,A., Peris, J. y Terol, L. (2012), "Rethinking capacity development for critical development practice. Inquiry into a postgraduate Programme",   Journal of International Development, 24, 571-584.

Boni, A., McDonald, P.  and Peris, J., (2012) Cultivating engineers’ humanity: Fostering cosmopolitanism in a Technical University. International Journal of Educational Development  32, 179–186.

Boni, A. (2012) Las capacidades para el desarrollo humano. Cuadernos de Pedagogía, nº 422, 92-95.

Boni, A. (2011) Educación para la ciudadanía global. Significados y espacios para un cosmopolitismo transformador, Revista Española de Educación Comparada, 17, 65-68

Boni, A. y Gasper, D. (2011)La universidad como debiera ser. Propuestas desde el desarrollo humano sostenible para repensar la calidad de la universidad, Sistema, 220, 99-115.     

Boni, A. Lozano, J.F, Walker, M., (2010) La educación superior desde el enfoque de capacidades. Una propuesta para el debate, Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13, 3, 123-131.

Fernández-Baldor, A., Boni, A. y Hueso, A. (2012), Technologies for Freedom. Un estudio de la tecnología para el desarrollo humano, Estudios de Economía Aplicada, 30, 3, 971-996.                                

López, E, Boni, A y Peris, J.  Incorporando la perspectiva de género en pequeños proyectos. La experiencia del Almanario en 10 comunidades indígenas de Guatemala, Revista Iberoamericana de Estudios de Desarrollo / Iberoamerican Journal of Development Studies, 1, 1 (2012), pp. 85-101.

Boni, A, Peris, J. Acebillo, M. McGee, R. , Hueso. A.  y Calabuig, C.  Los discursos de la accountability en el sistema de cooperación al desarrollo español, Revista Española de Desarrollo y Cooperación, 29, 199-211 año 2012               

Peris, J. Fariñas, S, Lopez E, y Boni, A. Expanding collective agency in rural indigenous communities in Guatemala. A case for the Almanario Approach. International Development Planning Review, 34 (1) (2012)  pp.83-102         

Lacomba, J. y Boni, A. The Role of Emigration in Foreign Aid Policies: The Case of Spain and Morocco, International Migration Vol. 46 (1) 2008 pp. 123-150

Libros y capítulos de libros: 

Drydyk, J., A. Boni, A. A. Freadiani, M. Walker y A. López-Fogués; The muldimensionality of empowerment. Conceptual and empirical considerations in L. Keheler y S. J. Kosko (eds), Agency and Democracy in Development Ethics, Cambridge University Press, Cambdrige/London/Melbourne, 2019, pp. 205-227.

Boni, A. Educación, democracia y justicia social in Severine Deneulin, Jhonatan Clausen, Arelí Valencia (eds.) Aportes para el desarrollo humano en América Latina. Manantial, Flacso, 2018, pp. 359-372.

Boni, Alejandra and Merridy Wilson-Stryodm, Education. Worthwhile education for ethical human development in Jay Drydyk y Lori Keheler (eds.) Routledge Handbook of Development Ethics Routledge, 2018, pp. 188-199

Alejandra Boni, Carola Calabuig and Victoria Pellicer, Transforming the System from Within: Experiences of a Development Cooperation Masters en Socially Just Pedagogies, Capabilities and Quality in Higher Education (Editors: Melanie Walker and Merridy Wilson-Strydom) Palgrave, London, 10.1057/978-1-137-55786-5_10 pp. 201-220, 2017.

Belda-Miquel, S, Boni Aristizábal, A y M.F. Sañudo Pazo, Hacia una cooperación internacional transformadora: Solidaridades y aprendizajes con movimientos sociales por los derechos humanos en Colombia, Icaria, Barcelona, 2016

Boni, A y M. Walker, Universities and Global Human Development.Theoretical and empirical insights for social change,
REFERENCIA LIBRO: World Sustainability Series, 2016, Routledge,  London

Boni, A. and Walker, M. (Eds) (2013) Universities and Human Development. A New Imaginary for the University of the XXI Century, London: Routledge.

Boni, A. and León, R. (2013), Educación para la ciudadanía global. Una estrategia imprescindible para la justicia social, in Intermon-Oxfam ed. La Realidad de la Ayuda 2012, Intermon Oxfam: Barcelona.

Fernandez-Baldor, A.;, Hueso, A. y Boni, A. (2012) From Individuality to Collectivity: The Challenges for Technology-Oriented Development Projects, The Capability Approach, Technology and Design (Editors: Oosterlaken, Ilse & Van den Hoven, Jeroen) Series: Philosophy of Engineering and Technology Vol.5 Springer-Verlag, pp. 135-151.                                                                           

Boni, A. McDonald P. and Peris, J. (2012), Cultivating global citizenship in engineering courses in Higher Education for the Public Good. Views from the South. (B. Leibowitz, ed.), 2012, Sun Press/Trentham Books, pp. 139-150.                   

Boni, A. Lacomba, J. The New Co-Development Agenda: Official and Non-Official Initiatives between Morocco and Spain, en Transnational Migration and Human Security (Editors: Thanh-Dam Truong and Des Gasper), Hexagon Series on Human and Environmental Security and Peace; Volume 7 New York: Springer-Verlag, /2011, pp. 91-101.

Boni, A y Perez-Foguet, A. (Ed.) Construir ciudadanía global desde la universidad ed. Intermon-Oxfam, 2006.

Editora adjunta del Journal of Human Development and Capability(2009-) y de la Revista Iberoamericana de Estudios en Desarrollo (2012-)

Vicepresidenta de la International Development Ethics Association (2011-)

Examinadora externa del grado en Desarrollo Humano, St. Patricks College, Drumcondra, Dublin City University, 2013-2016 y del Master in Social Development Practice de la University College of London 2014-2016.

2 tramos de investigación reconocidos 2000-2006; 2007-2012

11 tesis dirigidas en el período 2010-2017 (5 con doctorado internacional)

Ver CV completo

 

2019

  1. Carmen Monge Hernández, Pepa Zlateva Peneva, Alejandra Boni Aristizábal
    Revista Interamericana de Educación de Adultos,
    Vol: 41 - pags 111 - 137
  2. Alejandra Boni, Sergio Belda, Carola Calabuig, María Alejandra Millán, Alba Talón
    Informe,
    Vol: - pags 1 - 53

2018

  1. Andrés Hueso, Alejandra Boni, Álvaro Fernández-Baldor
    Development Policy Review,
    Vol: 36 - pags 203 - 219
  2. Alejandra Boni , Gynna Millán
    Cuadernos docentes en procesos de desarrollo,
    Vol: - pags 4 - 11
  3. Boris Lazzarini, Agustí Pérez-Foguet, Alejandra Boni
    Journal of Cleaner Production,
    Vol: 188 - pags 237 - 252
  4. Agustí Pérez-Foguet, Boris Lazzarini, Richard Giné, Enrique Velo, Alejandra Boni, Manuel Sierra, Guido Zolezzi, Rhoda Trimingham
    Journal of Cleaner Production,
    Vol: 172 - pags 4 286 - 4 302
  5. Alejandra Boni Aristizábal, Aurora López-Fogués, Álvaro Fernández-Baldor Martínez, Gynna Farith Millan Franco, Sergio Belda-Miquel
    INAP
  6. Alejandra Boni, Alexandre Apsan Frediani
    Cuadernos docentes en procesos de desarrollo,
    Vol: - pags 12 - 32
  7. Alejandra Boni, Sergio Belda-Miquel, Victoria Pellicer-Sifres
    Recerca: Revista de pensament i anàlisi,
    Vol: - pags 67 - 94
  8. A Boni Aristizábal, M Leiva Vargas, MB Malcangi
    Cuadernos docentes en procesos de desarrollo,
    Vol: - pags 1 - 85
  9. Victoria Pellicer-Sifres, Sergio Belda-Miquel, Ivan Cuesta-Fernández, Alejandra Boni
    Energy Research & Social Science,
    Vol: 42 - pags 100 - 111
  10. Alejandra Boni, Gynna F. Millán Franco, María Alejandra Millán Franco
    Journal of Human Development and Capabilities,
    Vol: 19 - pags -

2017

  1. Monique Leivas Vargas, Alejandra Boni Aristizábal, Montse Mendoza Crespo
    Kult-ur Revista interdisciplinària sobre la cultura de la ciutat ,
    Vol: 4 - pags 169 - 190
  2. Alejandra Boni; Aurora López-Fogués; Gynna Millán; Sergio Belda-Míquel
    Action Research,
    Vol: - pags 1 - 20
  3. Alejandra Boni
    Policy & Practice: A Development Education Review,
    Vol: 25 - pags 109 - 121
  4. Alejandra Boni; Carola Calabuig
    Journal of Studies in International Education,
    Vol: 21 - pags 22 - 38
  5. Aurora López-Fogués, Alvaro Fernánde-Baldor Martínez, Alejandra Boni Aristizábal
    Gestión y Análisis de Políticas Públicas.Nueva época.,
    Vol: - pags 23 - 42
  6. Victoria Pellicer-Sifres, Sergio Belda-Miquel, Aurora López-Fogués, Alejandra Boni Aristizábal
    Journal of Human Development and Capabilities,
    Vol: - pags 1 - 17
  7. Alejandra Boni, Gynna F. Millán Franco, María Alejandra Millán Franco
    Journal of Human Development and Capabilities,
    Vol: - pags 1 - 16

Páginas

  1.   Indicadores de Participación Ciudadana desde una perspectiva de responsabilidad en la ciencia y la innovación: el caso español
    2019-02
    Mónica García-Melón, Hannia González-Urango
  2.   Fiction Lagging Behind Or Non-Fiction Defending The Indefensible? University-Industry (et al.) Interaction In Science Fiction
    2019-01
    Joaquín M. Azagra-Caro, Laura González-Salmerón, Pedro Marques
  3.   Indicadores de género desde una perspectiva de responsabilidad social en la ciencia y la innovación: el caso español.
    2018-03
    Paula Otero-Hermida
  4.   Innovation from science: the role of network content and legitimacy ties
    2018-02
    Pablo D’Este, Óscar Llopis, Maureen Mc Kelvey, Alfredo Yegros
  5.   Connections matter: the influence of network sparseness, network diversity and a tertius iungens orientation on innovation
    2018-01
    Óscar Llopis, Pablo D’Este, Adrián A. Díaz-Faes
  6.   Research & Innovation in Spain 2016
    2017-02
    Ana Fernández-Zubieta, Irene Ramos-Vielba
  7.   From brawn to brains: manufacturing-KIBS interdependency
    2017-01
    Dioni Elche, Davide Consoli, Mabel Sánchez-Barrioluengo
  8.   A Functional Review of Literature on Research Careers
    2016-05
    Richard Woolley, Carolina Cañibano, Jakob Tesch
  9.   Exploring connections between social innovation, grassroots processes and human development: an analysis of alternative food networks in the city of Valencia (Spain)
    2016-04
    Victoria Pellicer Sifres, Sergio Belda Miquel, Aurora López Fogués, Alejandra Boni Aristizábal
  10.   Challenging traditional logics of energy planning: a Capability Approach analysis of a Grassroots Innovation in the Ecuadorian Amazon
    2016-03
    María Ten Palomares
  11.   Regional Human Capital and University Orientation: A case study on Spain
    2016-01
    Mabel Sánchez-Barrioluengo, Davide Consoli
  12.   ‘Shaken, but not stirred’: six decades defining social innovation
    2015-04
    Mónica Edwards-Schachter, Matthew L. Wallace
  13.   Who do you care about? Scientists’ personality traits and perceived beneficiary impact
    2015-03
    Óscar Llopis, Joaquín M. Azagra-Caro
  14.   The impact of one of the most highly cited university patents: formalisation and localization
    2015-02
    Joaquín M. Azagra-Caro, David Barberá-Tomás, Mónica Edwards-Schachter
  15.   A Taxonomy of Multi-Industry Labour Force Skills
    2015-01
    Davide Consoli, Francesco Rentocchini
  16.   Agglomerations and firm performance: how does it work, who benefits and how much?
    2014-11
    Jose-Luis Hervas-Oliver, Francisca Sempere-Ripoll
  17.   Resolving tensions of research utilization: The value of a usability-based approach
    2014-10
    Paul Benneworth, Julia Olmos-Peñuela
  18.   Clusters and industrial districts: where is the literature going? Identifying emerging sub-fields of research
    2014-09
    Jose Luis Hervas Oliver, Gregorio Gonzalez and Pedro Caja
  19.   Explaining researchers’ readiness to incorporate external stimuli in their research agendas
    2014-08
    Julia Olmos Peñuela, Paul Benneworth, Elena Castro-Martínez
  20.   Acceso al conocimiento público universitario en España: patrones geográficos - Access to universities’ public knowledge in Spain: geographical patterns
    2014-07
    Joaquín M. Azagra-Caro
  21.   Examiner amendments to applications to the european patent office: Procedures, knowledge bases and country specificities
    2014-06
    Joaquín M. Azagra-Caro and Elena M. Tur
  22.   Access to universities’ public knowledge: Who’s more regionalist?
    2014-05
    Manuel Acosta, Joaquín M. Azagra-Caro, Daniel Coronado
  23.   SMEs and Barriers to Eco-Innovation in EU: A Diverse Palette of Greens
    2014-04
    Giovanni Marin, Alberto Marzucchi, Roberto Zoboli
  24.   Towards an alternative framework for the evaluation of translational research initiatives
    2014-03
    Jordi Molas-Gallart, Pablo D’Este, Óscar Llopis and Ismael Rafols
  25.   Connections Matter: How Personal Network Structure Influences Biomedical Scientists’ Engagement in Medical Innovation
    2014-02
    Oscar Llopis, Pablo D’Este
  26.   An analysis of the knowledge base of Scientific Research & Development Business Services
    2014-01
    Davide Consoli, Dioni Elche
  27.   That was then, this is now: Skills and Routinization in the 2000s
    2013-06
    Davide Consoli, Francesco Vona, Francesco Rentocchini
  28.   Modes d'intercanvi en el món acadèmic de la nano-tecnologia: una aproximació a la jerarquia en l’adquisició de recursos per mitjà de relacions socials
    2013-05
    Africa Villanueva-Felez, Rodrigo Martínez-Novo, Richard Woolley
  29.   Knowledge Flows and Public-Private Cooperation across National Contexts
    2013-04
    Joaquín M. Azagra-Caro, Davide Consoli
  30.   Conducting pro-social research: cognitive diversity, research excellence and awareness about the social impact of research
    2013-03
    Pablo D’Este, Oscar Llopis, Alfredo Yegros

Páginas

2018

2017

2016

2014

2013

2012

2011

  1. De 2019 hasta 2021
  2. De 2019 hasta 2022
  3. De 2019 hasta 2020
  4. De 2018 hasta 2019
  5. De 2018 hasta 2021
  6. De 2018 hasta 2020
  7. 2017
  8. 2017
  9. De 2016 hasta 2019
  10. De 2016 hasta 2019
  11. De 2016 hasta 2024
  12. De 2016 hasta 2018
  13. 2015
  14. De 2014 hasta 2017
  15. De 2013 hasta 2015