Thu, 11/05/2023 - 20:04

Mónica García Melón, catedràtica de la UPV i investigadora de l'institut INGENIO, centre mixt del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) i de la Universitat Politècnica de València (UPV), ha sigut seleccionada per a formar part del Consell Assessor de Ciència, Tecnologia i Innovació (CACTI) del Ministeri de Ciència i Innovació. García Melón és una de les 13 noves cares d'aquest consell assessor, que es van donar a conèixer a la fi del passat mes d'abril, durant la XV reunió del Consell de Política Científica, Tecnològica i d'Innovació (CPCTI).

El Consell Assessor de Ciència, Tecnologia i Innovació (CACTI) és l'òrgan de participació de la comunitat científica i tecnològica, i dels agents econòmics i socials, en els assumptes relacionats amb la ciència, la tecnologia i la innovació.

Entre les funcions del CACTI hi ha les d'assessorar el Ministeri de Ciència i Innovació, i informar de les propostes de l'Estratègia Espanyola de Ciència i Tecnologia i d'Innovació (EECTI) i del Pla Estatal d'Investigació Científica i Tècnica i d'Innovació. Assessora també els governs de l'estat i de les comunitats autònomes, i el Consell de Política Científica, Tecnològica i d'Innovació.

Per a Mónica García Melón, incorporar-se a aquest Consell Assessor suposa “un honor i la possibilitat d'ajudar a generar unes polítiques de ciència i tecnologia que promoguen i visibilitzen la investigació a Espanya. El meu camp d'estudi en els últims anys s'ha enfocat cap a la bretxa de gènere en la ciència i ací el nostre país té encara un llarg camí per recórrer”.

Retenir el talent i enfortir la col·laboració publicoprivada
Sobre el present i futur del sistema de ciència, tecnologia i innovació del país, García Melón apunta que, “més enllà de l'obvi infrafinançament, s'ha de posar l'accent principalment en la retenció del talent: a pesar que en els últims anys hi ha hagut alguns programes enfocats a això, aquests no permeten retenir les nostres promeses de la recerca més enllà de 3 o 4 anys. El sistema científic després no té capacitat d'absorbir-les i tornen a mirar cap als països del centre o nord Europa, on els ofereixen treballs interessants i ben remunerats”.

D'altra banda, la catedràtica de la UPV i investigadora d’INGENIO veu necessari també enfortir la col·laboració entre el sector públic (“on es formen les persones investigadores”) i el sector privat. “Som un dels països europeus amb menor nombre de doctors en les empreses. Hauríem d'aconseguir que les empreses invertiren més en els nostres projectes d'investigació i, per a això, primer s’ho han de creure”, apunta Mónica García Melón.

Pots llegir l'article complet ací.

Juntament amb Mónica García Melón, les noves persones integrants del CACTI són: Manuel Ausaverri (Indra), Shandra Cordobés (Fundació Tecnalia Research & Innovation), Marc Güell (Universitat Pompeu Fabra), Vicent Josep Martínez (Universitat de València), Diego Moñux (SILO), Eva Ortega (Centre Nacional d'Investigacions Oncològiques), Laura Olcina (Federació Espanyola de Centres Tecnològics), Josep A. Planell (Universitat Oberta de Catalunya), Nuria San Servando (Fundació per a la Transformació de la Rioja), Luis Sanz (Institut de Polítiques i Béns Públics), Jon Mikel Zabala-Iturriagagoitia (Universitat de Deusto) i Izabela Zych (Universitat de Còrdova).