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Proyectos principales en curso. Ver lista completa.

Crisis sanitaria y compromiso academico con la sociedad

La sociedad demanda compromiso académico. En la literatura de Gestión más influida por los Estudios de Ciencia, Tecnología e Innovación, se define compromiso académico como la producción de conocimiento de las universidades y organismos de investigación con empresas y otros actores sociales. Existen ciertas lagunas en la investigación, como incluir la crisis sanitaria entre los antecedentes del compromiso. Una crisis sanitaria es una amenaza para la salud, con repercusiones sobre las tasas de mortalidad, la economía y el bienestar.


Supporting women-led innovation in farming territories

SWIFT, which stands for Supporting Women-Led Innovations in Farming and Rural Territories, is a 4 year funded Horizon Europe project set up with the purpose of advancing the position of women and LGBTQI+ persons in farming, and to investigate how agroecological processes can promote gender equality.


Programa de dinamización y formación para fomentar el intercambio y la transferencia de conocimiento en el sistema español de innovación

El programa DINA-ITC pretende promover un cambio cultural en el sistema científico y su relación con la innovación, contribuyendo a aumentar la implicación del personal investigador y docente en los procesos de intercambio y transferencia de conocimientos (ITC) con los agentes sociales.
DINA-ITC también quiere favorecer en las instituciones la puesta en marcha de estrategias activas para el fomento de los procesos de ITC, así como mejorar la gestión de los diferentes medios para llevarlo a cabo.


Impulsores y barreras para el éxito de la transición energética descentralizada: la importancia del territorio, los adoptantes y la madurez tecnológica

El objetivo de esta investigación es analizar los impulsores y las barreras asociadas a la adopción de las tecnologías de energías renovables (RET) descentralizadas. Las RET descentralizadas incluyen la energía solar fotovoltaica en los tejados, las baterías de los consumidores, los vehículos eléctricos y el software de gestión de la energía (entre otros). La economía de estas tecnologías permite la instalación de infraestructuras energéticas de menor capacidad sin perder competitividad.


Innovative models for sustainable future of Mediterranean pastoral systems

PASTINNOVA is a 3-year project that focuses on the sustainability of Mediterranean pastoralism. The project aspires to deliver innovations and business models that pertain to the particularities of pastoral systems in the Mediterranean. The project targets Mediterranean pastoral farms and their value chains (VCP) with a focus on smallholders maintaining ‘pastoral identities’ by making sustainable use of local resources at risk of abandonment and providing examples of circular economy for centuries and an alternative to dominant intensive livestock production systems.


European long-term ecosystem, critical zone and socio-ecological systems research infrastructure PLUS (eLTER PLUS)

Progress in understanding, managing and securing current and future ecosystem functions and services is challenged by fragmented and dispersed ecosystem research, operated using narrow disciplinary perspectives that prevent a holistic understanding of complex eco- and socio-ecological systems. The emerging European Long-Term Ecosystem, critical zone and socio-ecological systems Research Infrastructure (eLTER RI) was evaluated by the European Strategy Forum on Research Infrastructures (ESFRI) as having high potential for closing this gap in the European RI landscape.


Policies for Smart Specialisation (POLISS)

Smart Specialisation is a successful innovation policy concept which has become a cornerstone of the European cohesion policy and also addresses several of the Sustainable Development Goals. However, the early implementation of SmartSpec policies has raised concerns among scholars and policy makers, who have pointed to a number of gaps in its conceptualisation, design and implementation. POLISS (“Policies for Smart Specialisation”) will tackle these gaps with the aim of making the design, implementation and evaluation of Smart Spec policies more effective in Europe.



Proyectos anteriores

Indicadores para monitorizar y promover la visibilidad de las mujeres en la Ciencia

Un estudio de este equipo destaca que las plantillas de personal de los Institutos Tecnológicos de la Comunitat Valenciana están equilibradas «porque han funcionado las políticas de igualdad»


Monitoring and Assessment Gender Gap In Events (MAGGIE)

In this project, we propose the development of a tool based on performance indicators, which will allow monitoring and evaluating gender roles and inequalities in European high‐level policy events. This tool will act as a traffic light. It will indicate red when the event has a bad behavior level with respect to gender issues in participation, amber when it is correct but could be improved and green when it has a good behavior level. The event achieving a green will be considered as a best practice and could be granted as a Gender Seal.


Quality of business and societal knowledge coproduction with universities: The Great and the COVID-19 Recessions – La calidad de la coproducción de conocimiento empresarial y societal con universidades: la Gran Recesión y la Recesión del COVID-19

Las empresas desarrollan investigación de calidad para impulsar su innovación, ser más competitivas y atraer investigadores cualificados. No obstante, la calidad de los resultados científicos de las empresas puede verse afectada por los cambios de tendencia del ciclo económico. La coproducción de conocimiento científico con universidades tiende a mejorar la calidad de la investigación empresarial, y la cuestión es si hasta el punto de compensar los momentos más desfavorables de los ciclos de crecimiento.


Propuesta de indicadores para impulsar el diseño de una política orientada al desarrollo de Investigación e Innovación Responsable en España. INPERRI

En España frente al reto de establecer políticas científicas que aborden de forma integral la Investigación e Innovación Responsables (RRI) consideramos que es necesario realizar un análisis de las características específicas del sistema español e integrar el conocimiento previo en gestión de organizaciones y evaluación de los impactos (de organizaciones, programas y proyectos) para establecer las herramientas de gestión y medición más atingentes a nuestra realidad.
El presente proyecto tiene como objetivos principales los siguientes:


Implicación de las Universidades Españolas en Actividades de Innovación Social (SUISIA)

La Innovación Social se considera relevante para hacer frente a los "grandes retos" a los que se enfrentan las sociedades contemporáneas. La innovación social requiere un compromiso con la resolución de los problemas sociales, involucra a diferentes actores e interacciones y combina múltiples conocimientos, para introducir soluciones con resultados manejables, si no previsibles, a largo plazo. Las universidades son ricas en recursos que pueden ser movilizados para contribuir a la solución de los problemas sociales si se implican activamente en procesos de innovación social.


Students 4 Change: Social Entrepreneurship in Academia. S4C

The recent downturn that has affected the life of many Latin American countries has reshaped its expectations and possibilities of improvement. In this context, the university regains the leading role it once had. Society considers the university as the path to generate innovative strategies that can contribute to social mobility and attend to structural problems.


European Research Infrastructure for Science, technology and Innovation policy Studies 2 (RISIS 2)

The European Research infrastructure for science, technology and innovation policy studies (RISIS2) aims at building a data and services infrastructure supporting the development of a new generation of analyses and indicators. To develop a deeper understanding of knowledge dynamics and policy relevant evidence, the project goes beyond established quantitative indicators, developing positioning indicators, which take into account critical features of knowledge dynamics i.e. the importance of asymmetries in producers, in places and in themes.


EXTRA. Scientific excellence and knowledge transfer, two riding together? organisational factors, individual antecedents and societal impact.

Investigar las condiciones que dan lugar a que los científicos más destacados realicen investigación de alta calidad científica a la vez que asumen el compromiso de transferir sus conocimientos a otros agentes sociales.


Fostering Competencies Development in Belarusian Higher Education. FOSTERC

The main aim of FOSTERC is to support the modernisation of governance, management and functioning of Belarusian Higher Education Institutions.
For that, FOSTERC will:
- Provide indicators for conceptualize learning outcomes in terms of competencies (knowledge, skills and attitudes)
- Upgrade and improve innovative training methods and the development of pedagogical creativity
- Equip Belarusian Higher Education Institutions with the necessary information tool to facilitate the implementation of internal and external quality assurance systems/guidelines