
Doctora en Derecho por la U. de Valencia en el Programa de Derechos Humanos y Democracia y Catedrática del Departamento de Proyectos de Ingeniería de la U. Politécnica de Valencia. Vicedirectora del Instituto Ingenio (CSIC-UPV).
Ha sido investigadora invitada en el Institute of Development Studies en Sussex (2007), el Institute of Social Studies de la Haya (2009), Research Centre for Leadership in Action de la U. de Nueva York (2011), el Instituto Pensar de la U. Javieriana de Bogota (2011 y 2013), la U. de Free State de Sudáfrica (2013 y 2014) y la University College of London (2016-17). Special Lecture de la U. de Nottingham (2008-2012) y Honorary Professor de la University of the Free State en África del Sur.
Investigadora principal de diferentes proyectos de investigación (2005-2017) sobre educación para el desarrollo, cooperación internacional y desarrollo humano, innovación social de base y cambio climático, financiados por el MCIIN, AECID, la UPV y la Secretaría de Estado de Universidades. Participante en distintos proyectos europeos: EDUWEL enmarcado en el programa Marie Curie (2010-2014), SOCIETY financiado por el 7 Programa Marco (2013-2015), Global Engineering financiado por Europe Aid (2013-2015), Global Identity through Human Development (2014), Students 4 Change. Social Entrepeneurship in Academia (2016-2019) Motion (Building a Methodology and Community of Practice for Catalyzing Transformative Change through System Innovation 2019-2021). Participante activo del Transformative Innovation Policy Consortium.
Coordinadora de la Red de la red CYTED (Programa Iberoamericano de Ciencia y Tecnología para el Desarrollo) Análisis multidimensional de las interacciones universidad-sociedad en Iberoamérica para el período 2018-2021 que aglutina a 13 instituciones iberoamericanas.
Las temáticas de interés principales son el desarrollo humano, la universidad, la educación para el desarrollo, los proyectos de cooperacion y el desarrollo, la cooperación internacional, la innovasion social desde la base, la investigacion acción y el cambio climático.
Editora asociada del Journal of Human Development and Capability (2009-) y de la Iberoamerican Journal of Development Studies (2012-). Vicepresidenta de la International Development Ethics Association (2011-2018) y miembro de la Junta Directiva y socia fundadora de la Red EspañolaEstudios en Desarrollo (2011-2018).
Galadornada con el University College of London Grand Challenge Prize (sept. 2019) "for a meaningful engagement between academics and practitioners in using the capability approach".
Entre sus publicaciones científicas recientes destacan:
Boni, A, López-Fogués, A, Millán G y Belda-Miquel, S. 2020. Analysing participatory video thorugh the capability approach - A case study in Quart de Poblet (Valencia-Spain), Action Research, 8, 3, 282-301, DOI: 10.1177/1476750317715073
Belda-Miquel, S. Pellicer-Sifres, V and A. Boni, 2020, Exploring the Contribution of Grassroots Innovations to Justice: Using the Capability Approach to Normatively Address Bottom Up Sustainable Transitions Practices, Sustainability, 12(9), 3617; https://doi.org/10.3390/su12093617
Boni, A and D. Velasco, 2019, Epistemic Capabilities and Epistemic Injustice: What is the Role of Higher Education in Fostering Epistemic Contributions of Marginalized Knowledge Producers?, GLOBAL JUSTICE : THEORY PRACTICE RHETORIC (12/1) https://doi.org/10.21248/gjn.12.01.228
Sergio Belda-Miquel, Alejandra Boni & Carola Calabuig (2019), SDG Localisation and Decentralised Development Aid: Exploring Opposing Discourses and Practices in Valencia's Aid Sector, Journal of Human Development and Capabilities, 20:4, 386-402, DOI: https://doi.org/10.1080/19452829.2019.1624512
Alejandra Boni, Aurora López-Fogués, Álvaro Fernández-Baldor, Gynna Millan & Sergio Belda-Miquel (2019) Initiatives towards a participatory Smart city. The role of digital grassroots innovations, Journal of Global Ethics, 15:2, 168-182, DOI: 10.1080/17449626.2019.1636115
Boni, A., Sastre, J.J. y C. Calabuig, Educating engineers for the public good through internships in developing countries: An exploration based on a case study at the Universitat Politècnica de València (Spain) Science and Engineering Ethics, 2019, 25:1799–1815 DOI 10.1007/s11948-015-9728-z
Boni, Alejandra; Belda-Miquel, Sergio & Pellicer-Sifres, Victoria, Innovación transformadora. Propuestas desde la innovación social colectiva para el desarrollo humano.2018, Recerca. Revista de Pensament i Anàlisi, 23, pp. 67-94.
Boris Lazzarini, Agustí Pérez-Foguet and Alejandra Boni, Key characteristics of academics promoting Sustainable Human Development within engineering studies, Journal of Cleaner Production, 2018, Volume 188, 1 July 2018, Pages 237-252
Victoria Pellicer-Sifres, Sergio Belda-Miquel, Iván Cuesta-Fernández and Alejandra Boni, Learning, transformative action, and grassroots innovation: Insights from the Spanish energy cooperative Som Energia. Energy Research & Social Science, Volume 42, August 2018, Pages 100-111.
A. Boni, G. F. Millán Franco & M. A. Millán Franco, When Collectivity Makes a Difference: Theoretical and Empirical Insights from Urban and Rural Communities in Colombia, Journal of Human Development and Capabilities, 2017, DOI: 10.1080/19452829.2017.1412408
Boni, A. & Calabuig, C. Education for global citizenship at universities. Potentialities of formal and informal learning spaces to foster cosmopolitanism, Journal of Studies in International Education, 2017, 21 (1), pp. 22-38 DOI: 10.1177/1028315315602926
Hueso, Andrés; Boni, Alejandra; Fernández-Baldor, Álvaro, (2017) Embracing the complexity of policy processes in sanitation: insights from India, Development Policy Review 10.1111/dpr.12246 2017
Victoria Pellicer-Sifres, Sergio Belda-Miquel, Aurora López-Fogués & Alejandra Boni Aristizábal, Grassroots Social Innovation for Human Development: An Analysis of Alternative Food Networks in the City of Valencia (Spain), Journal of Human Development and Capabilities, 2017, DOI http://dx.doi.org/10.1080/19452829.2016.1270916
Belda-Miquel S, Boni Aristizábal, A. y M.F. Sañudo Pazos, Informal learning for citizenship building in shared struggles for rights:Cases of political solidarity between Colombian and Spanish organizations, Voluntas 2015. 10.1007/s11266-015-9598-7.
Boni, Alejandra, Leivas, Monique, De La Fuente, Teresa y Sergio Belda-Miquel, Grassroots innovation for human development. Exploring the potential of Participatory Video, International Journal of E-Politics Volume 7 • Issue 4 • October-December 2016 DOI: 10.4018/IJEP.2016100103.
Boni, A. & G. Millán. Action-Research using Participatory Video. A learning experience in San Lorenzo, Castellón, Spain (2016), Commons, Revista de Comunicación y Ciudadanía Digital, Vol. 5 N. 1 pp. 113-135.
Boni Aristizábal, A. & Calabuig-Tormo, C.Enhancing pro-public-good professionalism in technical studies, Higher Education 2016, 71, 6:791-804. 10.1007/s10734-015-9916-4
Belda S, A. Boni, Cuesta, I and J. Peris, Are Rights-Based Approaches helping (re)politicise development NGOs?.Exploring the Spanish case." International Development Planning Review, 38(2):135-157
Alejandra Boni, Aurora Lopez-Fogues & Melanie Walker, Higher education and the post-2015 agenda: a contribution from the human development approach, Journal of Global Ethics, 12:1, 17-28; 2016. http://dx.doi.org/10.1080/17449626.2016.1148757
Lillo, P, Ferrer-Martí, L. Boni, A. and A. Fernandez-Baldor. Assessing management models for off-grid renewable energy electrification projects using the Human Development approach: case study in Peru Energy for Sustainable Development, Volume 25, April 2015, Pages 17–26 doi:10.1016/j.esd.2014.11.003
Libros y capítulos de libros:
Boni, A. and A. A. Frediani (2021), Expanding capabilities through participatory action research in Martinetti, Osmani and Quizilbash (eds), The Cambridge Handbook of the Capability Approach, Cambridge University Press, Cambridge, pp. 477-495.
M. Walker and A. Boni (ed.) (2020), Participatory Research, Capabilities and Epistemic Justice. A transformative agenda for higher education, Palgrave McMillan, Springer, Switzerland.
Boni, Belda-Miquel y Calabuig, 2020, Educación para la ciudadaniá global crítica, Sintésis, Madrid.
Frediani, A.A., Peris, J y A. Boni, Notions of Empowerment and Participation: Contributions from and to the Capability Approach in D. A. Clark et al. (eds.), 2019, The Capability Approach, Empowerment and Participation, Rethinking International Development series, Palgrave, London, 101-124 https://doi.org/10.1057/978-1-137-35230-9_5
Drydyk, J., A. Boni, A. A. Freadiani, M. Walker y A. López-Fogués; The muldimensionality of empowerment. Conceptual and empirical considerations in L. Keheler y S. J. Kosko (eds), Agency and Democracy in Development Ethics, Cambridge University Press, Cambdrige/London/Melbourne, 2019, pp. 205-227.
Alejandra Boni Aristizábal, Aurora López-Fogués, Alvaro Fernández-Balbor Martínez, Gynna Farith Millan Franco y Sergio Belda-Miquel, Repensando la Ciudad Inteligente desde la Innovación Social Digital Ciudadana. REFERENCIA LIBRO: Instituto Nacional de Admnistraciones Públicas, Madrid. 2018.
Boni, A. Educación, democracia y justicia social in Severine Deneulin, Jhonatan Clausen, Arelí Valencia (eds.) Aportes para el desarrollo humano en América Latina. Manantial, Flacso, 2018, pp. 359-372.
Boni, Alejandra and Merridy Wilson-Stryodm, Education. Worthwhile education for ethical human development in Jay Drydyk y Lori Keheler (eds.) Routledge Handbook of Development Ethics Routledge, 2018, pp. 188-199
Alejandra Boni, Carola Calabuig and Victoria Pellicer, Transforming the System from Within: Experiences of a Development Cooperation Masters en Socially Just Pedagogies, Capabilities and Quality in Higher Education (Editors: Melanie Walker and Merridy Wilson-Strydom) Palgrave, London, 10.1057/978-1-137-55786-5_10 pp. 201-220, 2017.
Belda-Miquel, S, Boni Aristizábal, A y M.F. Sañudo Pazo, Hacia una cooperación internacional transformadora: Solidaridades y aprendizajes con movimientos sociales por los derechos humanos en Colombia, Icaria, Barcelona, 2016
Boni, A y M. Walker, Universities and Global Human Development.Theoretical and empirical insights for social change. REFERENCIA LIBRO: World Sustainability Series, 2016, Routledge, London
Boni, A. and Walker, M. (Eds) (2013) Universities and Human Development. A New Imaginary for the University of the XXI Century, London: Routledge.
Building Local Strategies for the Adaptation to Climate Change of Farming Livelihoods. Review of a Participatory Approach Applied in Mesoamerica.
Claudia Bouroncle; Alejandro Carlos Imbach; Andrea Zamora, Omaira Urueña; Alejandra Boni, 2021. In: .
Expanding Capabilities through Participatory Action Research
Alejandra Boni; Alexandre Apsan-Frediani, 2021. In: .
A systematic approach to assess climate information products applied to agriculture and food security in Guatemala and Colombia
Claudia Bouroncle, Anna Müller, Diana Giraldo, David Rios, Pablo Imbach, Estuardo Girón, Fernando Portillo, Alejandra Boni, Jacob van Etten, Julian Ramirez-Villegas, 2019. In: Climate Services.
10.1016/j.cliser.2019.100137
Despertando la universidad: propuestas desde el desarrollo humano
Vicente Manzano-Arrondo, Alejandra Boni, 2019. In: .
Estrategia de educación para la ciudadanía global en el ámbito no formal en la ciudad de València (2019-2022)
Alejandra Boni, Sergio Belda, Carola Calabuig, María Alejandra Millán, Alba Talón, 2019. In: Informe.
Extensión universitaria y aprendizaje-servicio. Análisis de dos casos en Sudáfrica y Costa Rica desde el enfoque de las capacidades para el desarrollo humano
Carmen Monge Hernández, Pepa Zlateva Peneva, Alejandra Boni Aristizábal, 2019. In: Revista Interamericana de Educación de Adultos.
Innovación Social Colectiva: Experiencias para la transición a la sostenibilidad desde la ciudadanía organizada
Sergio Belda Miquel (ed.), Victoria Pellicer Sifres (ed.), 2019. In: .
Innovación social digital y participación en la construcción de la ciudad inteligente
Alejandra Boni, Aurora López-Fogués, Álvaro Fernández-Baldor, Gynna Millán, 2019. In: .
La innovación social desde la ciudadanía para la transición a la sostenibilidad: enfoques, conceptos y cuestiones.
Sergio Belda Miquel, Victoria Pellicer Sifres, Alejandra Boni Aristizábal, 2019. In: .
Notions of Empowerment and Participation: Contributions from and to the Capability Approach
Alexandre Apsan Frediani, Jordi Peris, Alejandra Boni, 2019. In: .
(Re)politizar la cooperación al desarrollo: Discursos, prácticas y políticas públicas para una solidaridad internacional transformadoras
Sergio Belda-Miquel, Alejandra Boni Aristizábal, María Fernanda Sañudo Pazos, 2018. In: .
Contruyendo relatos alternativos del barrio Benicalap. Una contribución desde el aprendizaje en acción
A Boni Aristizábal, M Leiva Vargas, MB Malcangi, 2018. In: Cuadernos docentes en procesos de desarrollo.
Educación, democracia y justicia social
Alejandra Boni, 2018. In: .
Education: Worthwhile education for ethical human development
Alejandra Boni, Merridy Wilson-Strydom, 2018. In: .
Embracing the Complexity of Policy Processes in Sanitation: Insights from India
Andrés Hueso, Alejandra Boni, Álvaro Fernández-Baldor, 2018. In: Development Policy Review.
10.1111/dpr.12246
If you can see me, then I am here: using participatory video in researching young people's aspirations
Aurora López-Fogués, Alejandra Boni Aristizábal, Gynna Millán Franco, Sergio Belda-Miquel, 2018. In: .
Innovación transformadora. Propuestas desde la innovación social colectiva para el desarrollo humano
Alejandra Boni, Sergio Belda-Miquel, Victoria Pellicer-Sifres, 2018. In: Recerca: Revista de pensament i anàlisi.
http://dx.doi.org/10.6035/Recerca.2018.23.4
Key characteristics of academics promoting Sustainable Human Development within engineering studies
Boris Lazzarini, Agustí Pérez-Foguet, Alejandra Boni, 2018. In: Journal of Cleaner Production.
10.1016/j.jclepro.2018.03.270
Learning, transformative action, and grassroots innovation: Insights from the Spanish energy cooperative Som Energia
Victoria Pellicer-Sifres, Sergio Belda-Miquel, Ivan Cuesta-Fernández, Alejandra Boni, 2018. In: Energy Research & Social Science.
https://doi.org/10.1016/j.erss.2018.03.001
Políticas públicas locales e innovación social colectiva: repensando la acción pública para acompañar la construcción de nuevos modelos sociales desde abajo
Sergio Belda-Miquel, Alejandra Boni Aristizábal, Victoria Pellicer-Sifres, 2018. In: .
Alejandra Boni,...
More...
On Wednesday 27th, Alejandra Boni will give a seminar: "What does being an engaged university imply?", at the Institute of Social Studies at the Erasmus University (The Hague).
More information:...
On Wednesday 27th, Alejandra Boni will give a seminar: "What does being an engaged university imply?", at the Institute of Social Studies at the Erasmus University (The Hague).
More information:...
The goal of the workshop is to explore the implication of a formative...
The goal of the workshop is to explore the implication of a formative...
Victoria Pellicer Sifres, Sergio Belda Miquel, Aurora López Fogués, Alejandra Boni Aristizábal
INGENIO Working Papers Series - 2016-04
Victoria Pellicer-Sifres, Alejandra Boni, Monique Leivas Vargas, Vania Wassel Antich
IN-RED 2018: IV Congreso Nacional de Innovación Educativa y Docencia en Red
Alejandra BONI, Alexandre A. FREDIANI
XIX ISA World Congress of Sociology
Guido Zolezzi, Massimo Zortea, Gabriella Trombino, Marco Bezzi, Agustí Perez-Foguet, Boris Lazzarini, Ricard Gine, Enrique Velo, Alejandra Boni, Manuel Sierra, Rhoda Trimingham
5th International Conference on Technologies for Development (Tech4Dev 2018)
Jay Drydyk, Lori Keleher, Xavier Ricard, Jean-Luc Dubois, Vijayendra Rao, Sandra Boni, Christine Koggel, Byaruhanga Rukooko Archangel
IDEA-GRETHA 2018 Congress: A World United
Victoria Pellicer-Sifres, Alejandra Boni, Monique Leivas Vargas, Vania Wassel Antich
4th International Conference on Higher Education Advances (HEAd’18)
Monique Leivas Vargas y Alejandra Boni Aristizábal
VII Congreso Universidad y Cooperación al Desarrollo Sostenible
Belda-Miquel, Sergio; Boni Aristizábal, Alejandra; Ribeiro, Bárbara; Barbera‐Tomás, David
4S/EASST Barcelona 2016. Science & technology by other means: Exploring collectives, spaces and futures
Belda-Miquel, Sergio; Pellicer Sifres, Victoria; Boni Aristizábal, Alejandra
4S/EASST Barcelona 2016. Science & technology by other means: Exploring collectives, spaces and futures
Belda-Miquel, Sergio; Pellicer Sifres, Victoria; Boni Aristizábal, Alejandra
15th Annual STS Conference Graz 2016. Critical Issues in Science, Technology and Society Studies
Belda Miquel, Sergio; Boni Aristizábal, Alejandra; Sañudo Pazos, Maria Fernanda
II Congreso Internacional de Estudios del Desarrollo. Perspectivas alternativas del desarrollo
Belda Miquel, Sergio; Boni Aristizábal, Alejandra; Sañudo Pazos, Maria Fernanda
IV Congreso de Educación para el Desarrollo
Belda Miquel, Sergio; Boni Aristizábal, Alejandra; Sañudo Pazos, Maria Fernanda
14th General Conference of the European Association of Development Research and Training Institutes (EADI)
Belda Miquel, Sergio; Boni Aristizábal, Alejandra; Sañudo Pazos, Maria Fernanda
Global Justice through Global Citizenship Conference. The role of Global Education
Belda Miquel, Sergio; Boni Aristizábal, Alejandra; Sañudo Pazos, Maria Fernanda
CERES Summer School 2013. Global Gloom, or Development Boom? New Ways of Thinking about Development in a Changing World
Boni Aristizábal, Alejandra; Mac Donald, Penny; Peris Peris, Jordi
VI Congreso Universidad y Cooperación al Desarrollo
Belda Miquel, Sergio; Boni Aristizábal, Alejandra; García Monteagudo, Ofelia; Cuesta Fernández, Iván; Peris Blanes, Jordi
I Congreso Internacional de Estudios del Desarrollo
Belda, Sergio; Boni, Alejandra; Peris, Jordi; Terol, Lucía
EADI-DSA 2011 Conference (13th EADI General Conference)
Belda, Sergio; Peris, Jordi; Fredini, Álex; Boni, Alejandra
11th N-AERUS Conference