Pasar al contenido principal

Doctora en Derecho por la U. de Valencia en el Programa de Derechos Humanos y Democracia y Catedrática del Departamento de Proyectos de Ingeniería de la U. Politécnica de Valencia. Vicedirectora del Instituto Ingenio (CSIC-UPV).

Ha sido investigadora invitada en el Institute of Development Studies en Sussex (2007), el Institute of Social Studies de la Haya (2009), Research Centre for Leadership in Action de la U. de Nueva York (2011), el Instituto Pensar de la U. Javieriana de Bogota (2011 y 2013), la U. de Free State de Sudáfrica (2013 y 2014) y la University College of London (2016-17). Special Lecture de la U. de Nottingham (2008-2012) y Honorary Professor de la University of the Free State en África del Sur.

Investigadora principal de diferentes proyectos de investigación (2005-2017) sobre educación para el desarrollo, cooperación internacional y desarrollo humano, innovación social de base y cambio climático,  financiados por el MCIIN, AECID, la UPV y la Secretaría de Estado de Universidades. Participante en distintos proyectos europeos: EDUWEL enmarcado en el programa Marie Curie (2010-2014), SOCIETY financiado por el 7 Programa Marco (2013-2015), Global Engineering financiado por Europe Aid (2013-2015),  Global Identity through Human Development (2014), Students 4 Change. Social Entrepeneurship in Academia (2016-2019) Motion (Building a Methodology and Community of Practice for Catalyzing Transformative Change through System Innovation 2019-2021). Participante activo del Transformative Innovation Policy Consortium.

Coordinadora de la Red de la red CYTED (Programa Iberoamericano de Ciencia y Tecnología para el Desarrollo) Análisis multidimensional de las interacciones universidad-sociedad en Iberoamérica para el período 2018-2021 que aglutina a 13 instituciones iberoamericanas.

Las temáticas de interés principales son el desarrollo humano, la universidad, la educación para el desarrollo, los proyectos de cooperacion y el desarrollo, la cooperación internacional, la innovasion social desde la base, la investigacion acción y el cambio climático.

Entre sus publicaciones científicas recientes destacan:

Belda-Miquel, S. Pellicer-Sifres, V and A. Boni, 2020, Exploring the Contribution of Grassroots Innovations to Justice: Using the Capability Approach to Normatively Address Bottom Up Sustainable Transitions Practices,  Sustainability, 12(9), 3617; https://doi.org/10.3390/su12093617

Boni, A and D. Velasco, 2019, Epistemic Capabilities and Epistemic Injustice: What is the Role of Higher Education in Fostering Epistemic Contributions of Marginalized Knowledge Producers?,  GLOBAL JUSTICE : THEORY PRACTICE RHETORIC (12/1) https://doi.org/10.21248/gjn.12.01.228

Sergio Belda-Miquel, Alejandra Boni & Carola Calabuig (2019), SDG Localisation and Decentralised Development Aid: Exploring Opposing Discourses and Practices in Valencia's Aid Sector, Journal of Human Development and Capabilities, 20:4, 386-402, DOI: https://doi.org/10.1080/19452829.2019.1624512

Alejandra Boni, Aurora López-Fogués, Álvaro Fernández-Baldor, Gynna Millan & Sergio Belda-Miquel (2019)  Initiatives towards a participatory Smart city. The role of digital grassroots innovations, Journal of Global Ethics, 15:2, 168-182, DOI: 10.1080/17449626.2019.1636115

Boni, A., Sastre, J.J. y C. Calabuig, Educating engineers for the public good through internships in developing countries: An exploration based on a case study at the Universitat Politècnica de València (Spain) Science and Engineering Ethics, 2019, 25:1799–1815 DOI 10.1007/s11948-015-9728-z

Boni, Alejandra; Belda-Miquel, Sergio & Pellicer-Sifres, Victoria, Innovación transformadora. Propuestas desde la innovación social colectiva para el desarrollo humano.2018, Recerca. Revista de Pensament i Anàlisi, 23, pp. 67-94.

Boris Lazzarini, Agustí Pérez-Foguet and Alejandra Boni, Key characteristics of academics promoting Sustainable Human Development within engineering studies, Journal of Cleaner Production, 2018, Volume 188, 1 July 2018, Pages 237-252

Victoria Pellicer-Sifres, Sergio Belda-Miquel, Iván Cuesta-Fernández and Alejandra Boni,  Learning, transformative action, and grassroots innovation: Insights from the Spanish energy cooperative Som Energia. Energy Research & Social Science, Volume 42, August 2018, Pages 100-111.

A. Boni, G. F. Millán Franco & M. A. Millán Franco, When Collectivity Makes a Difference: Theoretical and Empirical Insights from Urban and Rural Communities in Colombia, Journal of Human Development and Capabilities, 2017, DOI: 10.1080/19452829.2017.1412408

Boni, A. & Calabuig, C. Education for global citizenship at universities. Potentialities of formal and informal learning spaces to foster cosmopolitanism,  Journal of Studies in International Education, 2017, 21 (1), pp. 22-38 DOI: 10.1177/1028315315602926  

Hueso, Andrés; Boni, Alejandra; Fernández-Baldor, Álvaro, (2017) Embracing the complexity of policy processes in sanitation: insights from India, Development Policy Review 10.1111/dpr.12246 2017  

Victoria Pellicer-Sifres, Sergio Belda-Miquel, Aurora López-Fogués & Alejandra Boni Aristizábal, Grassroots Social Innovation for Human Development: An Analysis of Alternative Food Networks in the City of Valencia (Spain), Journal of Human Development and Capabilities, 2017, DOI http://dx.doi.org/10.1080/19452829.2016.1270916       

Belda-Miquel S, Boni Aristizábal, A. y M.F. Sañudo Pazos, Informal learning for citizenship building in shared struggles for rights:Cases of political solidarity between Colombian and Spanish organizations, Voluntas 2015. 10.1007/s11266-015-9598-7.

Boni, Alejandra, Leivas, Monique, De La Fuente, Teresa y Sergio Belda-Miquel, Grassroots innovation for human development. Exploring the potential of Participatory Video, International Journal of E-Politics Volume 7 • Issue 4 • October-December 2016 DOI: 10.4018/IJEP.2016100103.

 Boni, A. & G. Millán. Action-Research using Participatory Video. A learning experience in San Lorenzo, Castellón, Spain (2016), Commons, Revista de Comunicación y Ciudadanía Digital, Vol. 5 N. 1 pp. 113-135.

Boni Aristizábal, A. & Calabuig-Tormo, C.Enhancing pro-public-good professionalism in technical studies, Higher Education 2016, 71, 6:791-804. 10.1007/s10734-015-9916-4

Belda S, A. Boni, Cuesta, I and J. Peris, Are Rights-Based Approaches helping (re)politicise development NGOs?.Exploring the Spanish case." International Development Planning Review, 38(2):135-157

 Alejandra Boni, Aurora Lopez-Fogues & Melanie Walker, Higher education and the post-2015 agenda: a contribution from the human development approach, Journal of Global Ethics, 12:1, 17-28; 2016. http://dx.doi.org/10.1080/17449626.2016.1148757

Lillo, P, Ferrer-Martí, L. Boni, A. and A. Fernandez-Baldor. Assessing management models for off-grid renewable energy electrification projects using the Human Development approach: case study in Peru Energy for Sustainable Development, Volume 25, April 2015, Pages 17–26 doi:10.1016/j.esd.2014.11.003  

Libros y capítulos de libros: 

Frediani, A.A., Peris, J y A. Boni, Notions of Empowerment and Participation: Contributions from and to the Capability Approach in D. A. Clark et al. (eds.), 2019, The Capability Approach, Empowerment and Participation, Rethinking International Development series, Palgrave, London, 101-124 https://doi.org/10.1057/978-1-137-35230-9_5

Drydyk, J., A. Boni, A. A. Freadiani, M. Walker y A. López-Fogués; The muldimensionality of empowerment. Conceptual and empirical considerations in L. Keheler y S. J. Kosko (eds), Agency and Democracy in Development Ethics, Cambridge University Press, Cambdrige/London/Melbourne, 2019, pp. 205-227.

Alejandra Boni Aristizábal, Aurora López-Fogués, Alvaro Fernández-Balbor Martínez, Gynna Farith Millan Franco y Sergio Belda-Miquel, Repensando la Ciudad Inteligente desde la Innovación Social Digital Ciudadana. REFERENCIA LIBRO: Instituto Nacional de Admnistraciones Públicas, Madrid. 2018.

Boni, A. Educación, democracia y justicia social in Severine Deneulin, Jhonatan Clausen, Arelí Valencia (eds.) Aportes para el desarrollo humano en América Latina. Manantial, Flacso, 2018, pp. 359-372.

Boni, Alejandra and Merridy Wilson-Stryodm, Education. Worthwhile education for ethical human development in Jay Drydyk y Lori Keheler (eds.) Routledge Handbook of Development Ethics Routledge, 2018, pp. 188-199

Alejandra Boni, Carola Calabuig and Victoria Pellicer, Transforming the System from Within: Experiences of a Development Cooperation Masters en Socially Just Pedagogies, Capabilities and Quality in Higher Education (Editors: Melanie Walker and Merridy Wilson-Strydom) Palgrave, London, 10.1057/978-1-137-55786-5_10 pp. 201-220, 2017.

Belda-Miquel, S, Boni Aristizábal, A y M.F. Sañudo Pazo, Hacia una cooperación internacional transformadora: Solidaridades y aprendizajes con movimientos sociales por los derechos humanos en Colombia, Icaria, Barcelona, 2016

Boni, A y M. Walker, Universities and Global Human Development.Theoretical and empirical insights for social change. REFERENCIA LIBRO: World Sustainability Series, 2016, Routledge,  London

Boni, A. and Walker, M. (Eds) (2013) Universities and Human Development. A New Imaginary for the University of the XXI Century, London: Routledge.

Associate Editor: Journal of Human Development and Capability (2009-) and Iberoamerican Journal of Development Studies (2012-)

Secretary of Red Española de la Red de Estudios en Desarrollo (2011-2018)

Vicepresident of the International Development Ethics Association (2011-2018)

External examiner of the Human Development Degree in St. Patricks College, Drumcondra, Dublin City University, 2013-2016 and Master in Social Development Practice, University College of London 2014-2017.

Awarded with the University College of London Grand Challenge Prize (sept. 2019) for a meaningful engagement between academics and practitioners in using the capability approach.

- , Ministerio de Ciencia e Innovación - Agencia Estatal Innovación
- , Ciencia y Tecnología para el Desarrollo (CYTED)
- , Unión Europea
- , Unión Europea
- , The Research Council of Norway

A systematic approach to assess climate information products applied to agriculture and food security in Guatemala and Colombia
Claudia Bouroncle, Anna Müller, Diana Giraldo, David Rios, Pablo Imbach, Estuardo Girón, Fernando Portillo, Alejandra Boni, Jacob van Etten, Julian Ramirez-Villegas, 2019. In: Climate Services.
10.1016/j.cliser.2019.100137


Despertando la universidad: propuestas desde el desarrollo humano
Vicente Manzano-Arrondo, Alejandra Boni, 2019. In: .


Estrategia de educación para la ciudadanía global en el ámbito no formal en la ciudad de València (2019-2022)
Alejandra Boni, Sergio Belda, Carola Calabuig, María Alejandra Millán, Alba Talón, 2019. In: Informe.


Extensión universitaria y aprendizaje-servicio. Análisis de dos casos en Sudáfrica y Costa Rica desde el enfoque de las capacidades para el desarrollo humano
Carmen Monge Hernández, Pepa Zlateva Peneva, Alejandra Boni Aristizábal, 2019. In: Revista Interamericana de Educación de Adultos.


Innovación social digital y participación en la construcción de la ciudad inteligente
Alejandra Boni, Aurora López-Fogués, Álvaro Fernández-Baldor, Gynna Millán, 2019. In: .


La innovación social desde la ciudadanía para la transición a la sostenibilidad: enfoques, conceptos y cuestiones.
Sergio Belda Miquel, Victoria Pellicer Sifres, Alejandra Boni Aristizábal, 2019. In: .


Notions of Empowerment and Participation: Contributions from and to the Capability Approach
Alexandre Apsan Frediani, Jordi Peris, Alejandra Boni, 2019. In: .


(Re)politizar la cooperación al desarrollo: Discursos, prácticas y políticas públicas para una solidaridad internacional transformadoras
Sergio Belda-Miquel, Alejandra Boni Aristizábal, María Fernanda Sañudo Pazos, 2018. In: .


Contruyendo relatos alternativos del barrio Benicalap. Una contribución desde el aprendizaje en acción
A Boni Aristizábal, M Leiva Vargas, MB Malcangi, 2018. In: Cuadernos docentes en procesos de desarrollo.


Educación, democracia y justicia social
Alejandra Boni, 2018. In: .


Education: Worthwhile education for ethical human development
Alejandra Boni, Merridy Wilson-Strydom, 2018. In: .


Embracing the Complexity of Policy Processes in Sanitation: Insights from India
Andrés Hueso, Alejandra Boni, Álvaro Fernández-Baldor, 2018. In: Development Policy Review.
10.1111/dpr.12246


If you can see me, then I am here: using participatory video in researching young people's aspirations
Aurora López-Fogués, Alejandra Boni Aristizábal, Gynna Millán Franco, Sergio Belda-Miquel, 2018. In: .


Innovación transformadora. Propuestas desde la innovación social colectiva para el desarrollo humano
Alejandra Boni, Sergio Belda-Miquel, Victoria Pellicer-Sifres, 2018. In: Recerca: Revista de pensament i anàlisi.
http://dx.doi.org/10.6035/Recerca.2018.23.4


Key characteristics of academics promoting Sustainable Human Development within engineering studies
Boris Lazzarini, Agustí Pérez-Foguet, Alejandra Boni, 2018. In: Journal of Cleaner Production.
10.1016/j.jclepro.2018.03.270


Learning, transformative action, and grassroots innovation: Insights from the Spanish energy cooperative Som Energia
Victoria Pellicer-Sifres, Sergio Belda-Miquel, Ivan Cuesta-Fernández, Alejandra Boni, 2018. In: Energy Research & Social Science.
https://doi.org/10.1016/j.erss.2018.03.001


Promoting sustainable human development in engineering: Assessment of online courses within continuing professional development strategies
Agustí Pérez-Foguet, Boris Lazzarini, Richard Giné, Enrique Velo, Alejandra Boni, Manuel Sierra, Guido Zolezzi, Rhoda Trimingham, 2018. In: Journal of Cleaner Production.
https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.06.244


Relatos para la transición. Experiencias de investigación mediante el vídeo participativo con enfoque global.
Alejandra Boni , Gynna Millán, 2018. In: Cuadernos docentes en procesos de desarrollo.


La I Jornada UPV Innovación es el encuentro de referencia entre investigadores, emprendedores y agentes I+D+i con el fin de compartir actividad de innovación con sello UPV.
Alejandra Boni,...

"UCL Grand Challenges Prize: Best project for meaningful engagement between academics and practitioners at the 2019 HDCA Conference" es el nombre del premio recibido por Alejandra Boni, vicedirectora...

"UCL Grand Challenges Prize: Best project for meaningful engagement between academics and practitioners at the 2019 HDCA Conference" es el nombre del premio recibido por Alejandra Boni, vicedirectora...

Alejandra Boni participará en el Congreso Internacional Gobernanza de la Ciencia y la Innovación. Hacia el desarrollo inclusivo que se celebrará los días 31 julio, 1 y 2 de agosto de 2019 en Bogotá (...

Alejandra Boni will be one of the 3 speakers of an international symposium organized by the Department of Educational Research, Lancaster University, UK. Wednesday 3th July. Her contribution is...

Alejandra Boni will be one of the 3 speakers of an international symposium organized by the Department of Educational Research, Lancaster University, UK. Wednesday 3th July. Her contribution is...

Alejandra Boni, subdirectora de Ingenio (CSIC-UPV) imparte el seminario: "Innovación transformativa para afrontar los desafíos sociales y ambientales. ¿ Qué rol para las instituciones educativas ?"...

La Universitat Politècnica de València colabora, por segundo año, con el especial de Las Provincias titulado Quién es quién en la Economía Valenciana, la Mujer en la Empresa y las Instituciones de la...

Alejandra Boni will participate in the workshop: "Transformative innovation. Solutions for development from and for people". Organized by the British Council of Mexico and SPRU. Mexico City, 9-11...

Alejandra Boni participará en el taller Innovación Transformadora. Soluciones para el desarrollo desde y para la gente. Organizado por el British Council de México y SPRU. Ciudad de México, 9-11 de...

Alejandra Boni impartirá el seminario: "Towards a framework for Transformative Innovation Policy Evaluation" en el College of Business and Economics de la University of Johannesburg el 8 de marzo de...

On Friday 8th March, Alejandra Boni will give the seminar: "Towards a framework for Transformative Innovation Policy Evaluation" | College of Business and Economics (University of Johannesburg).
More...


On Wednesday 27th, Alejandra Boni will give a seminar: "What does being an engaged university imply?", at the Institute of Social Studies at the Erasmus University (The Hague).
More information:...

Jordi Molas (Director of Ingenio) and Alejandra Boni (Deputy director of Ingenio) will attend the "Inter-network dialogue: towards a transformative agenda for the STI community", organised by Eu-SPRI...

Jordi Molas (Director of Ingenio) and Alejandra Boni (Deputy director of Ingenio) will attend the "Inter-network dialogue: towards a transformative agenda for the STI community", organised by Eu-SPRI...


On Wednesday 27th, Alejandra Boni will give a seminar: "What does being an engaged university imply?", at the Institute of Social Studies at the Erasmus University (The Hague).
More information:...

Jordi Molas and Alejandra Boni will participate, next January 29th, in a Workshop at the Swedish Agency for Innovation (Vinnova).
The goal of the workshop is to explore the implication of a formative...

Jordi Molas and Alejandra Boni will participate, next January 29th, in a Workshop at the Swedish Agency for Innovation (Vinnova).
The goal of the workshop is to explore the implication of a formative...

Alejandra Boni, vicedirectora de Ingenio (CSIC-UPV), participa en el Workshop "Global justice in and through education" que se celebra en Paris los días 29 y 30 Noviembre del 2018.
A.Boni presentará...

Alejandra Boni,deputy director of Ingenio (CSIC-UPV), will participate in the Workshop "Global justice in and through education" that takes place in Paris on November 29 and 30, 2018.
A.Boni will...

Exploring connections between social innovation, grassroots processes and human development: an analysis of alternative food networks in the city of Valencia (Spain)
Victoria Pellicer Sifres, Sergio Belda Miquel, Aurora López Fogués, Alejandra Boni Aristizábal
INGENIO Working Papers Series - 2016-04
La experiencia de Aprendizaje en Acción en el barrio de Benicalap: una innovación docente impulsada por el Máster en Cooperación al Desarrollo de la Universitat Politècnica de València
Victoria Pellicer-Sifres, Alejandra Boni, Monique Leivas Vargas, Vania Wassel Antich
IN-RED 2018: IV Congreso Nacional de Innovación Educativa y Docencia en Red
Assessing Participatory Video through Well-Being Analysis. a Collaborative Research Project in Lagos (Nigeria)
Alejandra BONI, Alexandre A. FREDIANI
XIX ISA World Congress of Sociology
Testing new tools for introducing the global dimension in engineering education
Guido Zolezzi, Massimo Zortea, Gabriella Trombino, Marco Bezzi, Agustí Perez-Foguet, Boris Lazzarini, Ricard Gine, Enrique Velo, Alejandra Boni, Manuel Sierra, Rhoda Trimingham
5th International Conference on Technologies for Development (Tech4Dev 2018)
Allies in ethical development: a discussion of development ethics in theory and practice facilitated
Jay Drydyk, Lori Keleher, Xavier Ricard, Jean-Luc Dubois, Vijayendra Rao, Sandra Boni, Christine Koggel, Byaruhanga Rukooko Archangel
IDEA-GRETHA 2018 Congress: A World United
Action Learning in the neighbourhood of Benicalap(Valencia):aninnovative teaching and learning experience inan International Development Master
Victoria Pellicer-Sifres, Alejandra Boni, Monique Leivas Vargas, Vania Wassel Antich
4th International Conference on Higher Education Advances (HEAd’18)
La investigación colectiva para la transformación social hacia la ciudadanía global y el desarrollo sostenible
Monique Leivas Vargas y Alejandra Boni Aristizábal
VII Congreso Universidad y Cooperación al Desarrollo Sostenible
Grassroots as bottom‐up responsible innovation: the case of food common puchasing groups
Belda-Miquel, Sergio; Boni Aristizábal, Alejandra; Ribeiro, Bárbara; Barbera‐Tomás, David
4S/EASST Barcelona 2016. Science & technology by other means: Exploring collectives, spaces and futures
Rethinking transformation to face climate change. Insights an energy grassroots experience
Belda-Miquel, Sergio; Pellicer Sifres, Victoria; Boni Aristizábal, Alejandra
4S/EASST Barcelona 2016. Science & technology by other means: Exploring collectives, spaces and futures
Rethinking policies to face climate change. Insights from two grassroots innovation experiences
Belda-Miquel, Sergio; Pellicer Sifres, Victoria; Boni Aristizábal, Alejandra
15th Annual STS Conference Graz 2016. Critical Issues in Science, Technology and Society Studies
Las relaciones en la cooperación solidaria como procesos informales de aprendizaje para la construcción de ciudadanía: Elementos para repensar la EpD desde una perspectiva política.
Belda Miquel, Sergio; Boni Aristizábal, Alejandra; Sañudo Pazos, Maria Fernanda
II Congreso Internacional de Estudios del Desarrollo. Perspectivas alternativas del desarrollo
Las relaciones en la cooperación política como procesos de aprendizaje en la acción social para la construcción de ciudadanía
Belda Miquel, Sergio; Boni Aristizábal, Alejandra; Sañudo Pazos, Maria Fernanda
IV Congreso de Educación para el Desarrollo
Global radical citizenship and informal learning in NGDOs relationships. Towards a more political view of development aid
Belda Miquel, Sergio; Boni Aristizábal, Alejandra; Sañudo Pazos, Maria Fernanda
14th General Conference of the European Association of Development Research and Training Institutes (EADI)
Development aid relationships as informal education processes for global citizenship building: opportunities and tensions
Belda Miquel, Sergio; Boni Aristizábal, Alejandra; Sañudo Pazos, Maria Fernanda
Global Justice through Global Citizenship Conference. The role of Global Education
Informal education processes as key aspects in international alliances for the building of alternative development models
Belda Miquel, Sergio; Boni Aristizábal, Alejandra; Sañudo Pazos, Maria Fernanda
CERES Summer School 2013. Global Gloom, or Development Boom? New Ways of Thinking about Development in a Changing World
Explorando la incorporación de los enfoques basados en derechos en las ONGD españolas como oportunidad para su repolitización
Belda Miquel, Sergio; Boni Aristizábal, Alejandra; García Monteagudo, Ofelia; Cuesta Fernández, Iván; Peris Blanes, Jordi
I Congreso Internacional de Estudios del Desarrollo
Capacity development for emancipatory social change. Reimaging university learning and teaching for critical development practitioners
Belda, Sergio; Boni, Alejandra; Peris, Jordi; Terol, Lucía
EADI-DSA 2011 Conference (13th EADI General Conference)